Nekatera usnja dobijo prevleko, ali pa neprijaten vonj. Običajno je vzrok plesen, ki nastane zaradi napačnega skladiščenja usnja.

Idealni pogoji za sladiščenje usnja so vlažnost med 40 in 60 odstotki in zadostna zračnost prostora. Dolgotrajna vlažnost nad 70 odstotkov, visoka temperatura prostora in slaba zračnost so odlični pogoji za razvoj plasni in bakterij. Tudi pH vrednost igra pomembno vlogo pri ustvarjanju pogojev za nastanek plesni.

Ali lahko plesen odstranimo s čistilnimi in negovalnimi produkti, ali pa je potrebna nova preobleka se generalno ne more reči, saj je odvisno od časa izpostavljenosti neugodnim pogojem. Malo plesni, ki nastane na sedežih starodobnikov v nekaj mesecih, je možno preprosto odstraniti. Garniture, na katereih se plesen nabirala več let, se le redko lahko rešijo. Vzrok za to ni le poškodba površine usnja, pač pa je v takšnih primerih tudi sredica oblazinjenja plesniva. Obseg poškodbe se hitro opazi, saj usnje v takšnem primeru, kljub čiščenju ponovno splesni.

Dobro maščeno usnje se ne skrči tako hitro kot slabo maščeno usnje. Način strojenja usnja tudi vpliva na občutljivost do krčenja. Tradicionalno rastlinsko strojeno usnje se prične krčiti pri 70 stopinjah.. To zveni kot zelo visoka temperatura, katera pa se zelo hitro preseže v primeru, da se kabriolet črnimi mokrimi usnjenimi sedeži za sušenje postavi na pripekajoče sonce. Usnje se takrat dobesedno skuha. Moderni načini strojenja s kromom, prestavijo mejo krčenja usnja precej navzgor in sicer od 90 pa vse do 110 stopinj, preden opazimo spremembe. Poptebno pa je povedati, da se krom strojeno usnje sicer prične kasneje krčiti , kot rastlinsko strojeno usnje a takrat z večjo intenzivnostjo. Sintetično strojeno usnje se prične krčiti sicer že pri 75 stopinjah a ne tako intenzivno kot pri krom usnje. Tudi vlažnost usnja vpliva na mejno temperaturo pri kateri se usnje začen krčiti. Suho usnje je bolj neobčutljivo kot vlaćno usnje. Ker pa usnje vpija vlago iz okolja, je ta dejavnik potrebno upoštevati, še posebej pri kritični uporabi.

Slika 1:Porsche Cabrio, po vožnji v dežju, je lastnik zaprl streho in parkiral vozilo v podzemno garažo. Plesen se je pojavila na vseh usnjenih površinah. (Slika podjetja Autopflege Bayern iz Starnberga).

Slika 2: Plesniv sedež starodobnika – Slika 3: Volanski obroč z veliko plesni.

Tudi po intezivni obdelavi povzroči vsaka obremenitev usnja, da se plesnive spore in s tem tudi neprijeten vonj ponovno sprostijo v prostor. V tem primeru tudi ni rešitev prekrivanje tega vonja z drugim vonjem. Dobimo samo mešanico dišav in vonja plesni. Vonj je tako samo še bolj moteč. Tako zahtevni primeri se lahko rešijo le na način, da tapetnik preobleče celotno garnituro. Usnjeno oblazinjenje se ne more zadovoljivo umiti ali drugače uporabiti, pa tudi finančno se ne izplača, saj ko je prevleka enkrat sneta nova oblazinjenje ne pomeni velikega dodatnega stroška, poveča pa udobje. Dodaten argument je tudi zdravstven, saj je vdihavnaje plesni zelo škodljivo. Še posebej pri otrocih in ljudeh z oslabljenim imunskim sistemom.

Slika 1: ‘Hrošč‘‘ Cabrio – Slika 2 in 3: Porsche v lizboni

Slika 1: Pohištvo iz umetnega usnja in zabojnika – Slika 2: Pohištvo iz Nubuk usnja – Slika 3: Pohištvo hranjeno v kleti

Črna plesen se, za razliko od bele plesni, s čiščenjem ne da odstranit!

Torba, jakna in pohištvo – plesen nastala pri prevozu v zabojniku

Maščenje

Pozor: Bele oblege na usnju ne moremo vedno indetificirati kot plesen. Poznan fenomen, ki je na videz zelo podoben plesni je maščenje. Kot maščenje označimo belo presežno maščobo. Ta se velikokrat zamenja za plesen. Zato je pred vsakim posegom potrebno preveriti kaj je vzrok za nastalo situacijo. Dokaz, da gre za maščenje lahko dobimo tako, da usnje segrejemo s sušilcem za lase. Če obloga izgine, ni plesen ampak maščoba, ki se stopi in izgine. V primeru plesni obloga ostane.

Maščoba, ni plesen, čeprav tako izgleda.

Druge poškodbe usnja

Dodatne informacije