Starodobniki – definicija

Za starodobnike označujemo vozila, običajno osebne avtomobile, ki stara vsaj tridest let in so tako po izgledu kot tudi po tehnični specifikaciji ustrezajo standardom obdobja, v katerem so bila narejena. Za status stardobnika ni nujno potrebno, da vozilo ustreza varnostnim in voznim zahtevam, saj so v veliki meri to razstavni eksponati, ki se sami več ne premikajo. Za starodobnike, ki pa se uporabljajo v vsakodnevnem prometu, pa je potreben pregled tehnične ustreznosti in morajo ustrezati stopnji ohranjenost, saj lahko le tako dobijo ustrezno dovoljenje za vožnjo v prometu. Tako registrirana vozila v Nemčiji imajo črko H na registrski tablici.

Leta 2011 je bilo v Nemčiji registriranih ali začasno odjavljenih približno 380.000 vozil starejših od tridest let (leta 2006 pa 300.000). V Švici je bila ta številka leta 2008 približno 60.000 vozil. Število starodobnikov po prebivalcu je tako v Švici enkrat višje kot v Nemčiji.

Dobro maščeno usnje se ne skrči tako hitro kot slabo maščeno usnje. Način strojenja usnja tudi vpliva na občutljivost do krčenja. Tradicionalno rastlinsko strojeno usnje se prične krčiti pri 70 stopinjah.. To zveni kot zelo visoka temperatura, katera pa se zelo hitro preseže v primeru, da se kabriolet črnimi mokrimi usnjenimi sedeži za sušenje postavi na pripekajoče sonce. Usnje se takrat dobesedno skuha. Moderni načini strojenja s kromom, prestavijo mejo krčenja usnja precej navzgor in sicer od 90 pa vse do 110 stopinj, preden opazimo spremembe. Poptebno pa je povedati, da se krom strojeno usnje sicer prične kasneje krčiti , kot rastlinsko strojeno usnje a takrat z večjo intenzivnostjo. Sintetično strojeno usnje se prične krčiti sicer že pri 75 stopinjah a ne tako intenzivno kot pri krom usnje. Tudi vlažnost usnja vpliva na mejno temperaturo pri kateri se usnje začen krčiti. Suho usnje je bolj neobčutljivo kot vlaćno usnje. Ker pa usnje vpija vlago iz okolja, je ta dejavnik potrebno upoštevati, še posebej pri kritični uporabi.

Nemška registerska tablica za starodobnike. Slika: ThorstenS, Lizenz: GNU 1.2.

Razredi Starodobnikov

Trenutno se za kategorizacijo oz. razvrstitev starosti starodobnikov, predvsem na področju avtomobilskih klubov, uporablja sedemstopenjski sistem. Ta se uporablja na mednarodni ravni. Skupine so sledeče:

Razred Oznaka Letnik izdelave
A Ancestor bis 1904
B Veteran / Edwardians / Cesarjevi časi 1905 – 1918
C Vintage 1919 – 1930
D Post Vintage 1931 – 1945
E Post War 1946 – 1960
F Gospodarski čudež 1961 – 1970
G Youngtimer 1971 – 1980, včasih tudi do 1990

 

Pri izrazu Youngtimer oz. mladodobnik je potrebo dodati, da je časovno obdobje samo približno. Včasih označujemo za mladodobnike tudi vozila stara 15 let, ki so bila narejena v začetku 1990. V tem primeru govorimo za vozila narejena med 1971 in 1980 za prvo generacijo, vozila narejena med 1981 in 1990 pa za drugo generacijo mladodobnikov. Prva generacija se od druge razilke predvsem po tem, da je v celotni količini mladodobnikov (približno 1. Mio) redko vidna na cestah (podatki za Nemčijo).

Pomembno je ali se model ‘‘označuje‘‘ kot starodobnik, mladodobnik ali le kot rabljeno vozilo. Natančnejša definicija ni mogoča. V avomobilskih klubih in društvih se držijo definicije, da je avtomobil starodobnik, če se je izdeloval v času njihovega rojstva in ni več viden v vsakodnevnem prometu. Posebne lastnosti, kot je oblika karoserije, tehnične posebnosti, redkost modela in oprema, se upoštevajo pri definiciji.

 

Ocena stanja

Podobno kot v šoli se stanja starodobnika ocenjuje z 1 do 6 (6 najslabša).

Ocena 1 ustreza vozilu, ki je bilo popolnoma in skrbno restavrirano. Pomembno je da je bilo uporabljanih veliko originalnih delov, s katereimi je bilo vozilo prvotno opremeljeno. To je še posebej pomembno pri delih kot je motor ali manjalnik. Zunanja in notranja barva morajo biit enak kot v času proizvodnje. Ocena 2 tukaj so lahko vidne rahle sledi uporabe, naprimer na pedalih ali na barvi. Tudi lažje tehnične spremembe so dovoljene, vendar se mora enostavno vzpostaviti prvotno dtanje. Rja ni dovoljena. Pri vozilih z oceno 3 je rja sicer dovoljena, vendar na na nosilnih delih. Tudi motor ne rabi bit originalen, vendar mora bit enakega tipa in enake moči kot je originalen. Značilnost vozil z oceno 3 je, da so še vedno varna za vožnjo v prometu. To pri starodobnikih z oceno 4 ni več primer. Takšna vozila so praviloma primeri za restavracijo. Starodobniki z oceno 5 so v še slabšem stanju, a so še primerni za ureditev. A le v primeru, da so rezervni deli po različnih kanalih še na voljo. Ocena 6 so vozila, ki so primerna samo še za odpad.

Usnje v starodobnikih

Usnje v starodobnikih se skozi leta stara in dobi značilne poškodbe. Težave so različne od splošne umazanije, preko plesni do razpok in zlomov na izsušeni površini usnja.

Usnje v oldtimerjih je v različnem stanju. Nekatera so kot nova, druga imajo veliko patine..

 

Že prva vozila na motorni pogon so imela usnjene sedeže – dediščina še iz časov, ko so bile tudi kočije podobno opremljene. Prvotno je to bilo rastlinsko strojeno goveje usnje brez površinske barve, ki je bilo podobno kot sedla impregnirano z oljem ali maščobo. A že zelo kmalu se je začelo uporabljati površinsko obarvano gladko usnje. Takšno usnje je manj občutljivo na vremenske vplive in na umazanijo. Vse do 70 oz. 80 let je bilo takšno usnje običajno. Takšna površinsko oborvana, rastlinsko strojena usnja spoznamo po rjavi barvi na zadnji strani. V tem času je nastala tudi edina splošno poznana blagovna znamka avtomobilskega Connolly, ki je bila sinonim za zelo kvalitetno rastlinsko strojeno usnje.

Pri rastlinsko strojenem usnju se je obarvala samo površina, zato se pri obravi pojavi rjava barva usnja.

 

Po tem času, je krom strojenje postalo industrijski standard, in je izrinilo rastlinsko strojenje. Danes praktično ni več rastlinsko strojenega avtomobilskega usnja. Nekateri proizvajalci, kot naprimer Audi, pa namesto krom strojenja uporabljajo sintetično strojenje. Razlike ne vidimo in ne občutimo.

Levo in desno Starodobnik z novim usnjem – Ni patine (Sredinska slika)

 

Način strojenja pa je pomeben pri zelo razširjeni težavi starega usnja, krčenje in otrdelost. Usnje otrdi zaradi pomanjkanja nege in posledično izsušitve, saj usnje izgubi notranjo maščobo. Ta proces se še pospeši, ker se usnje na vročini skrči. Ko je usnje enkrat skrčeno se ne da več popraviti, sicer se lahko ob uporabi ustreznih negovalnih sredstev se usnje lahko zmehča, ne more se pa več raztegnit.

Tradicionalno strojeno usnje se začen krčiti pri 70 stopinjah. To sicer zveni kot visoka temperatura, ki pa se hitro doseže, če se kabriolet s temnim usnjem parkira na soncu, da bi se usnje posušilo po dežju. Usnje se takrat dobesedno skuha. Moderno, krom strojeno usnje, dvigne to temperaturo na 90 do 100 stopinj. Potrebno pa je omeniti, da se negovana usnja veliko kasneje krčijo kot zanemarjena usnja.

Sejmi starodobnikov

Vsepovsod, kjer so prijatelji starodobnikov, tam so tudi sejmi starodobnikov. V Nemčiji poznajo dve vrsti sejmov. Prestižni sejmi kot Essen, Stuttgart ali Bremen in pa enostavnejši kot sta Mannheim ali Ulm. Sejem v Essnu je s približno 120.000 največji. Stuttgart sledi s približno 60.000 obiskovalci. Med enostavnejšimi pa je prvi Mannheim. Obstaja pa še cela vrsta podobnih sejmov. Več o sejmih je moč prebrati v ustrezni literaturi. Podobni sejmi se najdejo po celotni Evropi.